Szájhigiénia és fogkőleszedés

Okos döntés ezekre időt és pénzt szánni, mert a hosszátávú egészség és szép mosoly záloga. Még manapság is sokan ódzkodnak tőle, hogy rendszeresen járjanak fogászati ellenőrzésre, s halogatják a fogkő-eltávolítást.

Szájhigiénia és fogkőleszedés

Tudjuk-e, miért van szükség rendszeres szűrővizsgálatra, illetve fogkő-eltávolításra?

• Hosszútávú egészség és szép mosoly záloga
  • Számos problémától kíméljük meg magunkat
  • A fogak egészsége könnyen megőrizhető, s elkerülhetők a kezelések

Miért fontosak a szájhigiénés kezelések?

Ha a szánkban minden rendben van, akkor általános egészségünk is egyszerűbben megtartható. Vagyis, okos beruházás, ha fogainkat rendbe rakatjuk.

Tévedés, hogy az egészséges fogakhoz és szájhigiéniához elegendő a gyors, napi kétszeri fogmosás. Egyrészt lényeges a megfelelő fogmosási technika – már kisgyermekkortól -, a megfelelő fogkrém és fogkefe használata. Fontos időt fordítani a fogselymezésre, a szájvízzel öblítésre és arra is, hogy megtisztítsuk a nyelvünket.

S hogy milyen gyakran érdemes fogorvoshoz menni? Szakemberek szerint nem árt félévente ellenőriztetni, mi a helyzet a szánkban, s elvégeztetni a tisztítást, fogkő-eltávolítást.

A rendszeres kontrollal megelőzhetők a szájüreg problémái, így a fogproblémák és komolyabb tünetek, betegségek is.

Mi a fogkő-eltávolítás szerepe?

Manapság tökéletes módszert jelent a fogkő leszedésére az ultrahangos, mély fogkő-eltávolítás. Ellentétben a hagyományos módszerekkel ez nincs roncsoló hatással a fogzománcra és az íny alatti részen is óvatosan távolítja el a lerakódást.

Ezt a fajta fogkő-eltávolítást félévente a legcélszerűbb elvégeztetni, amennyiben azonban valakinek fogimplantátumai vannak, számára 3 havonta javasolt ellátogatni a szájhigiénikushoz ebből a célból.

Fontos tudni, hogy kár otthoni termékekkel – például eltávolítást ígérő fogkrémekkel – próbálkozni, hatékonyan csak fogorvos, szájhigiénikus képes leszedni a fogkövet.

A fogkő-képződést azonban komolyan kell venni. Az ugyanis beépül a fogíny alá, rést alkotva a fog és az íny között, ahol ételmaradék és rengeteg baktérium is elfér, aminek ínygyulladás lehet a következménye, valamint ínytasak kialakulása.

A baktériumokból olyan kártékony anyagok távoznak, amelyek hatására felszívódik a fogágy és meglazulhatnak a fogak. Emellett a baktériumokból eredő toxinok a véráramba kerülnek a képződött rés hámsejtjein át. Vagyis, a fogkő jelenléte a szervezet más pontjain is gondot okozhat.

A toxinok megtapadnak az érfalakon és gyulladást, majd betegséget eredményezhetnek.

Hogyan működik a fogkő-leszedés?

A fogkő eltávolítása történhet gépi és kézi úton is. A kézi műszerek segítségével lepattintható, lekaparható a fogkő. Az éles, hajlított műszerek megoldják a műveletet, a maradékokat is le lehet szedni kézi műszerrel, majd pedig lesimítható a fogfelszín.

A gépi fogkő-eltávolítás esetén egy nagyjából 20 kHz frekvenciával rezgő vég működteti a műszert, s a fogkő ugyanúgy lepattan, ha hozzáér. A műveletet a vízcseppek segítik. A rezegtetés levegő, tekercs, piezokristály vagy egyéb segítségével működik. A lézer használatával napjainkban könnyen megszabadulhatunk a fogínyen kialakult tasakoktól is.

Mielőtt a fogkő-leszedés megkezdődik, az ínyt zselével érzéstelenítik. Ha a kézi- vagy gépi eltávolítás megtörtént, a szájhigiénikus polírozza a fogakat, vagyis simává teszi a fog felszínét – ezzel a fogkő újbóli jelentkezése is későbbre tolható.

Népszerű kezelésnek számít az ún. Airflow, melynek során a fogakat levegő, víz és tengeri só keverékével tisztítják. Az elszíneződések kezelésére kimondottan ajánlott ez a technika.

Érdemes tudni, hogy a fogkőleszedést nem lehet elég korán elkezdeni – gyermekeknek is javasolt. Az idős emberek esetében pedig különösen fontos, mivel az életkor előrehaladásával a gyulladás és a betegség esélye is nő – ha pedig baktériumok gyűlnek össze a szájban, könnyebben kialakul a gyulladás.

Ha lelkiismeretesen szeretnénk ápolni fogainkat, akkor a manuális fogkefét 3 havonta kell cserélnünk. Ajánlott az alaposabb munkát végző elektomos fogkefe használata is.

Mindenképp alkalmazzunk naponta fogselymet. A szájhigiénés kezelésre évi 1-2 alkalommal érdemes elmenni.

Szájhigénia és fogkőleszedés

Miért hasznos a szájhigiénia?

• Megőrizni a szájhigiéniát
  • Helyreállítani a száj egészségét
  • Nemcsak a rendszeres otthoni fog- és szájápolás a lényeges, hanem a szakember munkája is
Szájhigénia és fogkőleszedés
Van kérdése?

Pedig ha szánunk időt és pénzt ezekre a fogászati beavatkozásokra, számos problémától kíméljük meg magunkat.

A fogak egészsége könnyen megőrizhető, s elkerülhetők a kezelések – amelyek nemcsak energiát vesznek el tőlünk, de költségesek is lehetnek -, amennyiben rendszeresen ellenőriztetjük fogainkat és elvégeztetjük a fogkő-leszedést.

Bár fogorvosi rendelőbe érkezünk, napjainkban a száj higiéniájának fenntartását nyugodtan bízhatjuk a képzett szájhigiénikusra. Az ő feladatuk megőrizni, helyreállítani a száj egészségét, ehhez pedig minden megfelelő eszközzel rendelkeznek. Meg tudják ítélni, mi a legoptimálisabb módszer az adott páciensnél. Személyre szabják a kezelést, a fogak karbantartása a specialitásuk.

Ahhoz, hogy megvédjük szánk egészségét, nemcsak a rendszeres otthoni fog- és szájápolás a lényeges, hanem a szakember munkája is.

Ne feledjük, hogy a betegségek megelőzésében is komoly szerepe van a megfelelő száj- és foghigiéniának.

Mindenképp alkalmazzunk naponta fogselymet.

A szájhigiénés kezelésre évi 1-2 alkalommal érdemes elmenni.