Gyökérkezelés

A fog sok esetben menthető, a problémái ellenére – a gyökérkezelés sokat segíthet. De mit jelent pontosan ez az eljárás és hogyan zajlik?

Gyökérkezelés

A gyökérkezelés sok esetben kiváló módszer arra, hogy a fogorvos megmentsen egy fogat.

• Akár a gyulladt fogat is
  • Jelentősen lepusztult fogat is
  • A fertőzés leginkább szuvasodás miatt alakul ki a fogban

De hogyan alakul ki a probléma?

A fog belső felében apró kamra található, a fog ereit és idegeit tartalmazza, melyek a gyökéren haladnak át, s a csontállományba futnak ki. Ha ezen idegek, erek sérülnek, a fog gyulladással reagál vagy egyszerűen elhal.

Ilyenkor a baktériumok uralják a területet, s amennyiben eljutnak a csontba, a foggyökeret körülvevő csontállományt is beteggé teszik. A foggyökér begyullad.

Milyen esetekben történhet ez meg?

Kezdetben talán nem is vesszük észre, mi zajlik a fogban. Lehetséges, hogy régóta nem foglalkozunk egy lyukas fogunkkal, mivel panaszt nem okoz. Ám a szuvasodás ettől még előrehalad a belsejében, s megközelíti a fogbélt, majd begyullasztja azt.

Gyakori eset az is, hogy egy nagyobb tömés alatt zajlik a probléma, szintén hosszú ideje. A fog magától elhalhat, a gyulladás már a röntgenképen is láthatóvá válik.

Előfordulhat, hogy egy fogpótlás készítésekor szükséges gyökérkezelni a fogat, gócfertőzés kezelésekor – hogy az eredmény minél tovább problémamentes legyen. A technológia fejlettsége sokat számít a fogak megmentésében.

Korábban ugyanis a ma gyökérkezeléssel orvosolható problémákat nem tudták a fogászok megfelelően kezelni, sem kellő ismeret, sem eszközök nem álltak ehhez rendelkezésre, s többnyire ki kellett húzni a fogat, amely gondot okozott.

Fájdalmas-e a gyökérkezlés?

Bár sokan tartanak tőle, a gyökérkezelés nem számít különösebben nehezen tolerálható kezelésnek.

Egyes esetekben szükség lehet azonban arra, hogy a páciens többször beüljön a fogorvosi székbe – mivel több alkalom kell ahhoz, hogy a megfelelő eredményt érjék el.

Hogy szükséges-e a többszöri kezelés, attól is függ, hány foggyökér van és mennyi csatorna fut ezekben, s természetesen nem hagyható figyelmen kívül az sem, milyen az adott ember anatómiája. Befolyásolja az alkalmak számát a fog helyzete és az is, mennyire súlyos a gyulladás.

Gyökérkezelés

Mennyi ideig tart ki egy gyökérkezelt fog?

Mint arról már szó esett, akár tíz évekkel tovább élhet egy fog, ha megfelelően gyökérkezelték. Teljes biztosan azonban nem tudhatjuk, hogy végig kitart. Ez nagymértékben függ attól, mi vezetett ahhoz, hogy gyökérkezelésre legyen szükség.

• Tapasztalatok szerint több mint 90 százalékban sikeres a gyökérkezelés.
  • Sokat segít a fog életkorának növelésében a korona.
  • Fontos odafigyelnünk a megfelelő szájhigiéniára, fogtiszításra
Van kérdése?

Amennyiben az utóbbi gyulladt vagy jelentősen lepusztult állapotban van, még nem biztos, hogy ki kell húzni. Gyökérkezeléssel ugyanis akár éveken át megmaradhat.

A fertőzés leginkább szuvasodás miatt alakul ki a fogban. A gyökérkezelés abban segít, hogy megszüntesse azt, a fog anyaga ép maradjon, s még a gyökeret is fel lehessen használni. Ezzel a fog funkciója helyreállítható, megjelenésével szintén nem lesz gond.

A technológia fejlettsége sokat számít a fogak megmentésében.

Egy elhalt fog meglepő módon tünetmentes is lehet. Nem okoz minden esetben panaszokat, de a fogorvos egy egyszerű ellenőrzés során észreveszi.

A foggyökér gyulladásának krónikus formája azonban csak egy ideig tolerálható. Még ha nem is túl súlyosak a tünetek, a gyulladás gócot képez a szervezetben. A baktériumok a véráramon keresztül eljuthatnak a szervezet más részeire is, ezzel pedig egyéb betegségek is jelentkezhetnek.

A foggyökér gyulladásának tünetei

Amikor a fogbél begyullad, lüktető, erős fájdalmat produkál – ez általában este, lefekvés után intenzívebbé válik.

Kezdetben hideg étel, ital érintésére érzékenységgel reagál a fog.

Amennyiben el is múlik a fájdalom néhány napot követően, fontos kezelni a fogat, hiszen magától nem jön rendbe.

A problémát azért is kezeltetni kell, mert megbetegítheti a foggyökér körüli csontállományt.

A gyökérkezeléssel megtartható a fog, amennyiben maradt elegendő ép foganyag, hogy felépíthető legyen.

A gyökérkezelés menete

A gyökérkezeléshez a fogorvos érzéstelenítőt ad a páciensnek.

Ezt követően minden, épnek már nem számító foganyagot eltávolít, s a fogat újra kell építeni a kezelést követően.

A szakember megnyitja a fog üregrendszerét, hogy a gyökércsatornák bemeneteit megtalálja. Ezekbe vékony műszereket vezet, megbizonyosodva a hosszukról – ezeket azonban röntgenen is látni lehet.

A csatornákat a fogorvos kitisztítja, majd fertőtleníti.

Ha szükség van több kezelésre, gyógyszert helyez a  gyökérkezelésen áteső fogba a következő látogatásig és ideiglenes töméssel látja el.

Végül a megtisztított és kitágított csatornákba gyökértömő anyag kerül.

Ha a gyökértömés megvan, a fog korona része betét segítségével (onlay), illetve csap és korona segítségével állítható helyre. Szükséges a gyökérkezelt fogat megóvni attól, hogy eltörjön, illetve vissza kell állítani a működését – ez a kezelés erre szolgál.

Többnyire, ha az eset meglehetősen egyszerű, 1-2 alkalom alatt helyre lehet hozni a gyökérkezelt fogat. Ha bonyolultabb a helyzet, akkor több látogatásra van szükség a fogorvosnál.

Mint feljebb szó esett róla, onlay, illetve csap és korona szükséges a fog helyreállításához.

De milyen előnyöket nyújt mindez? Az onlay-re és a koronára egyaránt igaz, hogy befedi a fogat a rágófelszín oldaláról, védve a töréstől. Ugyanakkor, ha onlay és korona készül, több foganyagot kell lecsiszolni – erre tömésnél nincs szükség.

Ha tehát kevés a foganyag hiány az eljárás során, s megfelelően elbírja a terhet a fennmaradt foganyag, hagyományos töméssel is helyreállítható a fog.

Sok esetben azonban az előbbi megoldás szükséges, mert a gyökérkezelést mély szuvasodás indokolta és a fogszerkezet nagymértékben károsodott.

A gyökérkezelés után általánosnak mondható a fájdalom, gyakran tapasztalják a páciensek – azt azonban fájdalomcsillapítóval megfelelően kordában lehet tartani.

Amennyiben a fogat lezárták a gyökértömést követően, 1-2 napig még érzékeny lehet a fog.

Ha a páciens napokkal később is fájdalmat érez, fontos a dolgot megnézetni a fogorvossal.

Ilyen esetben a szakember vizsgálattal és röntgenfelvétellel ellenőrzi, gond van-e a foggal, van-e mód arra, hogy valóban megmentse.

Ha a gyökérkezelt fog begyulladt, de menthető, vagy korábban nem lett megfelelően kezelve, kicserélhető a gyökértömés is és megszűnik a fájdalom.

Mint arról már szó esett, akár tíz évekkel tovább élhet egy fog, ha megfelelően gyökérkezelték. Teljes biztosan azonban nem tudhatjuk, hogy végig kitart. Ez nagymértékben függ attól, mi vezetett ahhoz, hogy gyökérkezelésre legyen szükség, valamint az illető anatómiájától is.

A tapasztalatok szerint több mint 90 százalékban sikeres a gyökérkezelés, ha a fogorvos a megfelelő technikákat alkalmazza. Annak ellenére azonban, hogy minden tökéletesen zajlott, előfordulhat, hogy a fog nem állítható helyre és a végén ki kell húzni.

Amennyiben a gyökérkezelés nem volt sikeres, a panaszok hónapokkal a művelet után is fennállhatnak. Az is megtörténhet, hogy nem enyhül a gyulladás a csontállományban, mely körülöleli a gyökeret.

Ez több okból jelentkezhet. A gyökércsatorna nem kellő mértékű feltárása ugyanúgy kiválthatja, mint egy repedés a gyökérben. Okai lehetnek baktériumok is, amelyeket nem sikerült eltávolítani, annak ellenére sem, hogy a fogorvos mindent szabályszerűen végzett.

Sokat segít a fog életkorának növelésében a korona. Emellett fontos odafigyelnünk a megfelelő szájhigiéniára, fogtiszításra, s természetesen arra is, hogy rendszeresen járjunk fogorvosi ellenőrzésre.